خوش آمدید

روز غارهای پاک

پیمایش چاه غارگل سانه _گروه آیت الله بهاری

برنامه اول:

گروه روز جمعه 6 خرداد 1390 ساعت 6:45 دقیقه شهرستان بهار رابه مقصد شهر بیجار ترک کرد و   بعد از طی مسیری 180 کیلومتری وعبور از روستای قبا سرخ واقع در 20 کیلومتری شهر بیجار به روستای گلستانه رسید. بعداز تعویض لباس وتجهیز کامل نفرات ساعت 12:49 دهانه غار راکه درارتفاع 1810متری ازسطح دریاست و مشرف به دره ای زیبا وپرآب بود پیدا کردیم.ظواهر دهانه وسنگ چین محوطه حاکی از این بود که ما وارد غاری خواهیم شد که انسان در آن سکونت داشته و با مشاهده حفره های کنده شده توسط  سارقان اشیا قدیمی این حدث ما قوت بیشتری گرفت.14:56 فرود از فنی ترین چاه به عمق۲۵متر پایان یافت.وبعد ازبررسی حفره ها ودالانها در 2گروه دونفره بافاصله زمانی کمی از هم به دو حوضچه انتهایی غار رسیدیم(ساعت: ۱۶:۰۰)در این غار ما فقط از یک حلقه طناب آن هم برای عبور از چاه ۲استفاده کردیم که به کسانی که قصد دیدن از این غار را دارند توصیه میشود برای امنیت کامل از سه حلقه طناب برای سه چاه  :   ۴۵ متری باشیب ملایم  و ۲۵ متری کاملا عمود و ۱۵متری عمود استفاده کنند.

از نکات جالب این بخش از غار وجود هزارن خفاش بود که مسیر را با فضولاتشان آسفالت کرده وباعث شد من و پوریاچند  بار لیز خورده وزمین بخوریم.

و دیگری صفحات ماسکوویت بود که درتمام مسیر زیر پایمان را مفروش کرده وهرلحظه تفکر شکسته شدن آنها وسقوط ما به حفره یا احتمالا چاهی ناشناخته را در ذهن ما تداعی میکرد غار عاری از زباله وبسیار تمیز بود ومافقط یک بطری آب ویک کیسه پلاستیکی دیدیم که آنرا هم داخل وسایل از غار خارج نمودیم.

روز غارهای پاک:

به دعوت آقای رحمان مرادیانی و با تماس ایشان برای همراهی جهت پاک سازی غار گلستانه که توسط گروه   قاجر  و  آرش سنندج  به سرپرستی  خانم بهاره زنگی وند   در روز غارهای پاک صورت  میگرفت،   با گروه  آزاد اراک تماس گرفتم و ایشان هم آمادگی خود را اعلام نمودند؛ صبح جمعه گروه اراک با تاخیری 6 ساعته به بهار رسیده و دلیلش را نقص فنی خودرو آقا عماد بیان کردند.

غروب همان روز به دهانه غار رسیدیم ؛ آقای نبی احمد پناه واحمد مهدی پناه وطهماسبی وخانم زنگی وند را ملاقات کردم ایشان جزو 9 زن ایرانی هستند که  در پیمایش غار پراو با گروه آرش شرکت  داشتند  ودومین خانمی  بودند که بعد از خانم نسیم عشقی با ایشان آشنا میشدم؛ به آقای احمد پناه گفتم که این پیمایش چهارم بنده است وهنوز دریاچه قابل قایقرانی را در این غار مشاهده نکرده ام و ایشان با  صبر و حوصله ای که بیشتر از هموطنان کردزبان سراغ دارم،  آدرس دقیق  محل استقرار دریاچه را برایم توضیح داد.

وارد غار شدیم ؛نیمه شب به دریاچه رسیدیم؛و ساعت 4:00 صبح از غار خارج شده و بیرون غار داخل کیسه خوابهایمان به خواب رفتیم و تا الان که این گزارش رو مینویسم خوابی لذت بخش تر از آن صبح نداشتم.

این مطلب تا کنون 11 بار بازدید شده است.